ŠKOLSKÝ PORIADOK 

pre žiakov školy

Školský poriadok pre žiakov SZUŠ Omšenie, 629, 914 43 Omšenie je súbor pravidiel a princípov vytvorený v súlade s príslušnými právnymi normami a so školským vzdelávacím programom školy.

 

  • Zákon č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
  • Zákon č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
  • Vyhláška č. 324/2008 Z.z. o základnej umeleckej škole.
  • Vyhláška č. 231/2009 Z.z. o podrobnostiach a organizácií školského roka na základných umeleckých školách.
  • Dohovor o právach dieťaťa.
  • Metodický pokyn č. 21/2009 – R na hodnotenie a klasifikáciu žiakov základnej umeleckej školy.

 

Žiak s dobrovoľným rozhodnutím študovať na škole zaväzuje riadiť jeho pokynmi. Jeho rešpektovanie je predpokladom vytvorenia príjemnej školskej atmosféry.

 

  1. VŠEOBECNÉ POKYNY

 

1.Základná umelecká škola zabezpečuje umeleckú výchovu a vzdelávanie podľa vzdelávacieho programu odboru vzdelávania prevažne pre žiakov základnej školy. Základná umelecká škola môže organizovať aj štúdium pre deti vo veku pred plnením povinnej školskej dochádzky, žiakov stredných škôl a dospelých.

 

2.Základná umelecká škola poskytuje základné umelecké vzdelanie, pripravuje na štúdium odborov vzdelávania umeleckého zamerania v stredných školách a v konzervatóriách; pripravuje aj na štúdium na vysokých školách s pedagogickým alebo umeleckým zameraním.

 

3.S týmto  školským poriadkom budú oboznámení:

 

    • žiaci hudobného odboru – PŠ, I. stupňa základného štúdia – na prvej vyučovacej hodine hudobnej náuky,
    • žiaci VO, TO a LDO – na prvej vyučovacej hodine,
    • žiaci II. stupňa základného štúdia a ŠPD – na prvej vyučovacej hodine individuálneho vyučovania,
    • rodičia – na prvom rodičovskom združení v príslušnom školskom roku.

 

Školský poriadok je k nahliadnutiu v riaditeľni školy a na internetovej stránke školy www.szusomsenie.sk

 

  1. Riaditeľ základnej umeleckej školy môže rozhodnúť o predčasnom ukončení štúdia podľa § 50 ods. 2 zákona 48/2008 (Školský zákon) ak:
  2. a) žiak sústavne alebo závažným spôsobom porušuje školský poriadok,
  3. b) žiak alebo zákonný zástupca žiaka neuhrádza čiastočnú úhradu nákladov podľa § 49 ods. 4 zákona 248/2008 (Školský zákon),
  4. c) žiak alebo zákonný zástupca žiaka písomne požiada o predčasné ukončenie štúdia, riaditeľ školy môže štúdium predčasne ukončiť posledným dňom mesiaca, v ktorom bola predložená žiadosť o predčasné ukončenie štúdia na predpísanom tlačive.

 

  1. O dochádzke a prospechu žiaka rodičia sa môžu informovať:

 

  • v čase vyučovacej hodiny svojho dieťaťa – v individuálnom vyučovaní,
  • pred alebo po vyučovaní – v skupinovom vyučovaní,
  • na rodičovskom združení,
  • žiackej knižke

 

  1. Vyučovanie na škole  začína rôzne, podľa rozvrhov jednotlivých odborov.

 

Príchod učiteľov do školy je 15 minút pred začiatkom jeho rozvrhom stanovenej vyučovacej hodiny. Učiteľ môže opustiť pracovisko až po skončení vyučovania (5 min). Príchod a odchod zaznačia zamestnanci do knihy dochádzky.

  1. Vyučovanie je organizované v súlade s platnými Učebnými plánmi pri zachovaní dĺžky vyučovacích hodín:
  2. a) 0,5 hodina = 25 minút
  3. b) 1 hodina = 45 minút
  4. b) 1,5 hodiny = 70 minút
  5. Aktuálne informácie pre rodičov a žiakov budú zverejňované na internetovej stránke školy www.hudobnaskolateplice.sk
  6. Ak žiak z akýchkoľvek dôvodov vymešká v priebehu klasifikačného obdobia v predmete viac ako 30 % vyučovacích hodín, vyučujúci daného predmetu podá návrh na pedagogickej rade žiaka neklasifikovať a po schválení pedagogickou radou riaditeľka školy umožní jeho komisionálne preskúšanie.

 

  1. PRÁVA A POVINNOSTI ŽIAKA

 

Žiakovi školy prináležia práva, ktoré sú zakotvené v Deklarácii práv dieťaťa (1959) a v Dohovore o právach dieťaťa (1989) bez ohľadu na to, akej je rasy, pohlavia, náboženstva, zmýšľania, národnosti, sociálneho pôvodu alebo iného postavenia.

Žiak má právo na:

 

  • výchovu a vzdelávanie v zdravom a bezpečnom prostredí,
  • zabezpečenie ochrany proti fyzickému a duševnému násiliu,
  • úctu k svojej osobe, vierovyznaniu, svetonázoru a etnickej príslušnosti,
  • vlastný názor a slobodu prejavu, týmto právom nesmie ohrozovať bezpečnosť, zdravie, morálku a základné práva, povesť a slobody iných a svoje,
  • otvorenú komunikáciu v duchu zásad humanity a tolerancie,
  • vytvorenie organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu primeraného jeho veku s dodržaním psychohygienických zásad,
  • výchovu a vzdelávanie primerané jeho veku, nadaniu, schopnostiam, záujmom  zdravotnému stavu,
  • informácie od pedagogických zamestnancov v otázkach týkajúcich sa jeho výchovno-vzdelávacích výsledkov, priebežného hodnotenia a zdôvodnenie hodnotenia.

 

Žiak je povinný:

 

  • poznať a dodržiavať školský poriadok školy,
  • neobmedzovať svojím konaním práva ostatných osôb zúčastňujúcich sa výchovy a vzdelávania,
  • chrániť pred poškodením majetok školy a majetok, ktorý škola využíva na výchovu a vzdelávanie,
  • chrániť pred poškodením učebnice a učebné pomôcky, ktoré im boli bezplatne zapožičané,  ak spôsobia škodu zákonný zástupca žiaka je povinný škodu nahradiť,
  • pravidelne sa zúčastňovať na výchove a vzdelávaní a riadne sa vzdelávať,
  • konať tak, aby neohrozoval svoje zdravie a bezpečnosť, ako aj zdravie a bezpečnosť ďalších osôb zúčastňujúcich sa na výchove a vzdelávaní,
  • ctiť si ľudskú dôstojnosť svojich spolužiakov a zamestnancov školy,
  • rešpektovať pokyny zamestnancov školy, ktoré sú v súlade so všeobecne záväznými predpismi školy a dobrými mravmi,
  • správať sa zdvorilo a slušne ku všetkým učiteľom, zamestnancom školy a dospelým osobám v škole.
  • na koncerty a vystúpenia byť oblečený primerane dôležitosti podujatia.

 

Čl. 1 Dochádzka žiakov do školy

 

  1. Žiak prichádza na vyučovanie pravidelne a včas podľa rozvrhu hodín (najskôr 10 min. pred vyučovaním a najneskôr 5 min. pred vyučovaním).
  2. Žiak je povinný sa zúčastňovať na činnostiach, ktoré škola organizuje a iných podujatiach, ktoré naplánoval spoločne so svojím triednym učiteľom.
  3. Vyučovanie a podujatia školy môže žiak vymeškať pre chorobu, vážnu udalosť v rodine, pre veľmi nepriaznivé počasie a nepredvídané dopravné pomery.
  4. Každú neúčasť na vyučovaní je žiak povinný ospravedlniť hodnoverným dokladom alebo písomným ospravedlnením rodiča (zákonného zástupcu žiaka) v žiackej knižke. Žiak je povinný predložiť žiacku knižku s písomným ospravedlnením vyučujúcemu bez vyzvania na nasledujúcej hodine. Alebo v elektronickej žiackej Izuš.
  5. Ak vymeškané hodiny nebudú písomne ospravedlnené, vyučujúci môže neprítomnosť žiaka považovať za neospravedlnenú.
  6. Za neospravedlnené hodiny môže byť žiak vylúčený z ďalšieho štúdia v škole.
  7. Žiaci sa riadia rozvrhom, ktorý majú zaznačený v žiackej knižke. V prípade, že sa žiak nedostaví na vyučovanie z vlastnej viny, vyučovacia hodina sa nenahrádza. Taktiež sa nenahrádzajú vyučovacie hodiny, v čase ktorých sú učitelia povinní zúčastniť s akcií, organizované školou a ktoré organizujú nadriadené orgány.
  8. Žiak si pred vstupom do budovy školy dôkladne očistí obuv a na lavičke na chodbe sa prezuje do zdravotne vhodnej obuvi a uloží si topánky na určené miesto. Žiaci nesmú chodiť v prezuvkách mimo hlavnú budovu školy.

Čl. 2 Správanie sa žiakov na vyučovaní

 

  1. Žiak dochádza na vyučovanie a všetky školské podujatia dochvíľne, riadne pripravený, so žiackou knižkou, učebnicou a školskými potrebami, ktoré podľa rozvrhu potrebuje na vyučovanie. Žiak dbá o svoju osobnú hygienu a nosí so sebou nevyhnutné hygienické potreby. Ak žiak príde na vyučovanie v časovom predstihu, správa s na chodbe nehlučne a dbá o vlastnú bezpečnosť.
  2. Žiak na skupinovom vyučovaní sedí slušne, pozorne sleduje učiteľov výklad i odpovede spolužiakov, aktívne pracuje, nenašepkáva a nevyrušuje.
  3. Ak chce žiak odpovedať alebo sa vyučujúceho niečo opýtať, hlási sa zdvihnutím ruky.
  4. Ak sa žiak na vyučovanie nepripraví, alebo nemá domácu úlohu, ospravedlní sa vyučujúcemu pred začatím hodiny a uvedie dôvod svojej nepripravenosti.
  5. Žiak môže opustiť triedu len so súhlasom vyučujúceho alebo triedneho učiteľa.
  6. Žiak udržuje svoje pracovné miesto a okolie v čistote a poriadku.
  7. Manipulovať s oblokmi, žalúziami, svetelnými vypínačmi, učebnými pomôckami a nástrojmi v triedach môžu žiaci len so súhlasom učiteľa.
  8. Žiak musí chrániť svoje zdravie a zdravie spolužiakov; nevykonáva činnosti, ktoré sú zdraviu škodlivé, najmä fajčenie, pitie alkoholických nápojov, používanie zdraviu škodlivých látok. Nie je dovolené vykláňať sa z oblokov.
  9. Prvú pomoc poskytne vyučujúci. Škola bezprostredne po úraze zabezpečí:
  1.             a) odborné lekárske ošetrenie,
  2.             b) Informovanie rodiča,
  3.             c) záznam o úraze.
  1. Žiak nesmie do školy nosiť predmety, ktoré na vyučovaní nepotrebuje, resp. predmety ohrozujúce vlastné zdravie a zdravie spolužiakov a pedagogických zamestnancov. Ak vyučujúci takýto predmet zistí, žiakovi ho odoberie a vráti rodičom. Klenoty a väčšie sumy peňazí nosí žiak do školy na vlastnú zodpovednosť. Pri ich odcudzení škola nebude robiť žiadne opatrenia.
  2. Žiak nesmie do školy a na vyučovanie nosiť nápoje s príchuťou alkoholu, energetické nápoje, žuvací tabak a tabakové výrobky.
  3. Ak žiak zistí stratu vecí, oznámi to vyučujúcemu, na ktorého hodine stratu zistil. Ten vykoná ďalšie opatrenia.
  4. Počas vyučovania žiak nesmie používať mobilný telefón a musí ho mať vypnutý. Použiť ho môže iba v odôvodnených prípadoch so súhlasom vyučujúceho a triedneho učiteľa.
  5. Na hodinách hudobného, výtvarného, tanečného a  literárno-dramatického odboru a na individuálnom vyučovaní hudobného odboru pri vstupe a odchode dospelej osoby z triedy žiaci pozdravia ústne.
  6. Všetky písomnosti a potvrdenia si žiaci vybavujú výlučne prostredníctvom pedagóga hlavného predmetu – triedneho učiteľa.
  7. Na interných koncertoch, verejných koncertoch, kultúrnych akciách, exkurziách, výletoch, vychádzkach, súťažiach, prehliadkach a iných spoločných podujatiach dodržiavajú pokyny vedúceho pedagóga a ostatných pedagogických zamestnancov.
  8. Pred každou akciou školy, kde sa vyžaduje vycestovanie mimo mesta školy je potrebný súhlas rodiča o účasti žiaka na tomto podujatí.
  9. Papiere a rôzne odpadky odhadzujú žiaci do košov. Je zakázané rozhadzovať odpadky po chodbách, záchodoch alebo hádzať odpadky do záchodových mís, umývadiel a inak znehodnocovať, znečisťovať, či ničiť prostredie školy.
  10. Zo školy odchádza žiak bezprostredne po vyučovaní. V školských priestoroch sa žiaci bezdôvodne nezdržiavajú.

 

 

 

III. HODNOTENIE, KLASIFIKÁCIA A POCHVALY

 

  1. Žiaci prípravného štúdia sa neklasifikujú, ich štúdium je prípravou na prijatie na základné štúdium. Podmienku prijatia na základné štúdium je splnenie požadovaných predpokladov a hodnotenie s odporúčaním triedneho učiteľa. Toto hodnotenie s odporúčaním pokračovať alebo nepokračovať v základnom štúdiu sa vykonáva slovne na konci školského roka po absolvovaní prípravného štúdia na tlačive schválenom Ministerstvom školstva, vedy a výskumu SR.

 

  1. Prospech žiaka v základnom štúdiu a v štúdiu pre dospelých sa v jednotlivých predmetoch klasifikuje stupňami:

 

  • 1. stupeň – výborný,
  • 2. stupeň – chválitebný
  • 3. stupeň – uspokojivý,
  • 4. stupeň – neuspokojivý.

 

  1. Celkové hodnotenie žiaka na konci prvého polroka a druhého polroka sa vyjadruje stupňami:

 

  • prospel s vyznamenaním,
  • prospel,
  • neprospel.

 

  1. Pri klasifikácii sa hodnotí:

 

  • celistvosť, presnosť a trvácnosť osvojených poznatkov,
  • kvalita a rozsah vedomostí,
  • schopnosť uplatňovať poznatky, zručnosti a návyky v praktickom prejave,
  • kvalita umeleckého prejavu a estetického prežívania umenia,
  • aktivita.

 

Žiak má byť klasifikovaný najmenej trikrát za polrok. Klasifikácia sa eviduje v triednej knihe a v žiackej knižke.

 

  1. Komisionálne skúšky sa robia:

 

  • pri záverečnej skúške z hlavného predmetu,
  • pri zaradení do vyššieho ročníka na konci prvého polroka,
  • pri opravnej skúške,
  • pri skúške na zaradenie do rozšíreného štúdia,
  • pri skúške slabo prospievajúceho žiaka

 

Skúšobná komisia je vždy trojčlenná, vymenúva ju riaditeľ a o každej skúške sa vyhotoví protokol.

 

  1. Do vyššieho ročníka postupuje žiak, ktorý dosiahne na konci druhého polroka alebo po opravných skúškach aspoň stupeň celkového hodnotenia prospel.

 

  1. Žiak, ktorý je na konci druhého polroka klasifikovaný z niektorého predmetu, okrem hlavného predmetu, stupňom neuspokojivý, môže vykonať opravnú skúšku. Z hlavného predmetu nie je možná opravná skúška, žiak nemôže pokračovať v štúdiu!

 

  1. Termín opravných, ako aj iných skúšok, určuje riaditeľ školy.

 

  1. Riaditeľ školy vo zvlášť odôvodnených prípadoch môže prerušiť štúdium žiakovi na jeho žiadosť alebo na žiadosť jeho zákonného zástupcu maximálne na jeden rok. Žiadosť sa podáva písomne.

 

  1. Prvá časť prvého stupňa základného štúdia, druhá časť prvého stupňa základného štádia, druhý stupeň základného štúdia a štúdium pre dospelých sa ukončujú záverečnou skúškou. Ak žiak vykoná záverečnú skúšku z hlavného predmetu klasifikovaný stupňom uspokojivý v prvej časti prvého stupňa základného štúdia, nepokračuje ďalej v štúdiu. Ak žiak vykoná záverečnú skúšku z hlavného predmetu klasifikovaný stupňom chválitebný v druhej časti prvého stupňa základného štúdia, nemôže ďalej pokračovať v štúdiu na druhom stupni.

 

  1. Pochvaly a iné ocenenia udeľuje riaditeľ školy za mimoriadny prejav aktivity, iniciatívy alebo úspechu za dlhoročnú reprezentáciu školy a pod., ústnou alebo písomnou formou na základe návrhu triedneho učiteľa a po prerokovaní v pedagogickej rade.

 

  1. Za závažné alebo opakované previnenie proti školskému poriadku ukladá riaditeľ školy opatrenie formou napomenutia alebo pokarhania, až po predčasné ukončenie štúdia.

 

  1. PLATBA ŠKOLNÉHO A RODIČOVSKÉHO POPLATKU

 

  1. Zákonný zástupca žiaka alebo žiak je povinný uhradiť školné v stanovenom .
  • vopred za mesiace september až január do 15. 10.
  • vopred za mesiace február až jún do 15.03.

Žiak je povinný uhradiť poplatok ZRPŠ do 30. 01. za celý školský rok.

 

  1. ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA

 

    1. Zmeny Školského poriadku vydáva riaditeľ školy po prerokovaní v pedagogickej rade.
    2. Tento Školský poriadok nadobúda účinnosť dňa  15. 09. 2024

 

 

Vypracovala: Mgr. Vladimír Ďatelinka

Zriaďovateľ školy

 

Dodatok č.1 k školskému poriadku

Základnej umeleckej školy Trenčianske Teplice, Štvrť SNP 159/6

914 51 Trenčianske Teplice

 

 

ŠTANDARDY DORŽIAVANIA ZÁKAZU SEGREGÁCIE VO VÝCHOVE A VZDELÁVANÍ

Školský rok 2024 / 2025

Článok 1

Všeobecná časť

 

Pri dodržiavaní zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní škola a školské zariadenie postupuje podľa Štandardov dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „Štandardy“), ktoré vydáva MŠVVaM SR a ich znenie je súčasťou dodatku školského poriadku.

 

Štandardy sú základné pravidlá, princípy a postupy predchádzania a eliminácie segregácie vo výchove a vzdelávaní. Ich uplatňovanie prispieva k dodržiavaniu princípov výchovy a vzdelávania podľa školského zákona v školách a školských zariadeniach. Vychádzajú z ustanovení Dohovoru o právach dieťaťa:

 

Článok 2 ods. 1: Zabezpečiť práva ustanovené týmto Dohovorom každému dieťaťu nachádzajúcemu sa pod ich jurisdikciou bez akejkoľvek diskriminácie podľa rasy, farby pleti, pohlavia, jazyka, náboženstva, politického alebo iného zmýšľania, národnostného, etnického alebo sociálneho pôvodu, majetku, telesnej alebo duševnej nespôsobilosti, rodu a iného postavenia dieťaťa alebo jeho rodičov alebo zákonných zástupcov.

 

Článok 2 ods. 2: Urobiť potrebné opatrenia na to, aby bolo dieťa chránené pred všetkými formami diskriminácie alebo trestania, ktoré vyplývajú z postavenia, činnosti, vyjadrených názorov alebo presvedčenia jeho rodičov, zákonných zástupcov alebo členov rodiny.

 

Článok 3 ods. 1: Záujem dieťaťa musí byť prvoradým hľadiskom pri akejkoľvek činnosti týkajúcej sa detí, nech už uskutočňovanej verejnými alebo súkromnými zariadeniami sociálnej starostlivosti, súdmi, správnymi alebo zákonodarnými orgánmi.

 

Článok 29 ods. 1: Výchova a vzdelávanie dieťaťa má smerovať k:

  1. a) rozvoju osobnosti dieťaťa, jeho jedinečných daností a duševných a fyzických schopností v ich najvyššej možnej miere;
  2. b) rozvíjaniu úcty k ľudským právam a základným slobodám a k zásadám zakotveným v Charte Organizácie Spojených národov;
  3. c) rozvíjaniu úcty k rodičom, k vlastnej kultúrnej, jazykovej a hodnotovej identite a k hodnotám krajiny, v ktorej dieťa žije i k hodnotám krajiny svojho pôvodu a k iným kultúram
  4. d) príprave dieťaťa na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia, mieru, znášanlivosti, rovnosti pohlaví a priateľstva medzi všetkými národmi, etnickými, národnostnými a náboženskými skupinami a osobami domorodého pôvodu;
  5. e) rozvíjaniu úcty k prírodnému prostrediu.”

 

Štandardy dodržiavania zákazu segregácie sú rozpracovaním a realizáciou praktickej časti Metodickej príručky desegregácie vo výchove a vzdelávaní.

 

Štandardy v prepojení na metodickú príručku napomáhajú naplneniu princípu „zákazu všetkých foriem diskriminácie a obzvlášť segregácie“. Segregáciu vo výchove a vzdelávaní definuje školský zákon nasledovne: „konanie alebo opomenutie konania, ktoré je v rozpore so zásadou rovnakého zaobchádzania podľa osobitného predpisu a v dôsledku ktorého dochádza alebo by mohlo dôjsť k priestorovému, organizačnému alebo sociálnemu vylúčeniu skupiny detí a žiakov alebo účastníkov výchovy a vzdelávania alebo k ich oddelenému vzdelávaniu okrem vzdelávania poskytovaného v súlade s medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná pri uplatňovaní práv národnostných menšín na výchovu a vzdelanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny a pri vytváraní podmienok na vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením alebo nadaním a žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním so zohľadnením ich vôle a záujmov a vôle a záujmov ich zákonných zástupcov, ak je účasť na takom vzdelávaní voliteľná a zodpovedá úprave podmienok výchovy a vzdelávania podľa tohto zákona, osobitne pre výchovu a vzdelávanie na rovnakom stupni vzdelania.“

 

Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní sa týkajú všetkých oblastí, ktoré upravuje školský poriadok podľa školského zákona (Zákon č. 245/2008 Z. z., § 153 ods. 1):

▪ výkon práv a povinností žiakov a ich zákonných zástupcov v škole, pravidlá vzájomných vzťahov a vzťahov s pedagogickými zamestnancami a ďalšími zamestnancami školy,

▪ prevádzka a vnútorný režim školy,

▪ podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí a žiakov a ich ochrany pred sociálnopatologickými javmi, diskrimináciou alebo násilím,

▪ podmienky nakladania s majetkom, ktorý škola alebo školské zariadenie spravuje, ak tak rozhodne zriaďovateľ.

 

Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní definujeme ako Štandardy postojov a hodnôt a Štandardy vyplývajúce z definície segregácie vo výchove a vzdelávaní.

 

Článok 2

Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní

 

Štandardy postojov a hodnôt

 

Základným predpokladom pre úspešné zavedenie štandardov, ktoré zabezpečia proces prevencie, či odstraňovania segregácie vo výchove a vzdelávaní je zásadný posun v oblasti postojového a hodnotového nastavenia, kultivácie verejného diskurzu a medziľudských vzťahov všetkých aktérov vzdelávania, ktorí prichádzajú na pôde škôl do kontaktu so žiakmi a poslucháčmi.

 

Spoločnosť 21. storočia potrebuje občanov, ktorí majú také hodnoty, postoje, schopnosti, poznanie a kritické myslenie, aby mohli fungovať ako demokratickí a interkultúrne kompetentní občania. Postojové a hodnotové štandardy sú definované na základe kľúčových ukazovateľov (deskriptorov), ktoré boli vytvorené Radou Európy v dokumente Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru36. Deskriptory sú popisy a vysvetlenia týkajúce sa konkrétneho žiadúceho správania všetkých aktérov vo vzdelávaní:

 

 

 

  • Zaobchádzať so všetkými ľuďmi bez rozdielu s rešpektom,
  • Vyjadrovať úctu všetkým bez rozdielu a vnímať rozmanitosť ako príležitosť a prínos pre školu pri príprave a realizovaní aktivít výchovno-vzdelávacieho procesu.
  • Vyjadrovať druhým ľuďom uznanie ako rovnocenným ľudským bytostiam.
  • Rešpektovať ľudí rôzneho vierovyznania.
  • Rešpektovať ľudí, ktorí majú odlišné politické názory.
  • Prejavovať záujem spoznať presvedčenia, hodnoty, tradície a pohľady druhých ľudí na svet.
  • Dávať priestor druhým ľuďom na vyjadrenie sa.
  • Preukázať prebratie zodpovednosti za svoje skutky.
  • Ospravedlniť sa, pokiaľ niekomu ublížim
  • Vyjadrovať vôľu a záujem spolupracovať a pracovať s druhými ľuďmi na presadzovaní spoločných záujmov.

 

Štandardy vyplývajúce z definície segregácie vo výchove a vzdelávaní:

 

  1. a) Štandardy priestorovej desegregácie:

 

  • Do všetkých priestorov školy alebo školského zariadenia, určených pre žiakov alebo poslucháčov, je umožnený rovný (nediskriminačný) prístup všetkým žiakom a poslucháčom. Škola alebo školské zariadenie nemá priestory a budovy vyhradené pre jednotlivé skupiny žiakov vytvorené za účelom ich vylučovania alebo neprípustného oddeľovania na základe ktoréhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
  • Škola alebo školské zariadenie v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu využíva priestory, ktoré spĺňajú normy stanovené regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva, pričom výchovno-vzdelávací proces žiadnej zo skupín neprebieha v priestoroch, ktorých kvalita je výrazne rozdielna oproti iným priestorom.
  • Ak má škola alebo školské zariadenie v jednotlivých vekových kohortách zastúpenie žiakov rôzneho etnického, národného alebo sociálneho pôvodu, farby pleti alebo iného chráneného dôvodu podľa antidiskriminačného zákona, má vytvorené triedy, v ktorých je vyvážené zastúpenie žiakov alebo poslucháčov týchto skupín.

 

  1. b) Štandardy organizačnej desegregácie:

 

  • Škola alebo školské zariadenie má nastavenú organizáciu školského vyučovania a denný program tak, aby nedochádzalo k vylučovaniu a neprípustnému oddeľovaniu niektorej skupiny žiakov a poslucháčov.
  • Všetky skupiny žiakov školy a školského zariadenia majú stanovené rovnaké vzdelávacie štandardy, na základe ktorých pedagogickí zamestnanci, odborní zamestnanci a ďalší zamestnanci vytvárajú učebné osnovy školského vzdelávacieho programu. Úpravy je možné realizovať len u žiakov, ktorým to určuje individuálny vzdelávací program40, individuálny učebný plán41 alebo poskytnuté podporné opatrenia.
  • Všetky skupiny žiakov a poslucháčov majú umožnený rovný prístup k materiálno-technickému vybaveniu, učebným materiálom a iným vzdelávacím pomôckam výchovno-vzdelávacieho procesu prislúchajúcemu danému ročníku alebo stupňu vzdelávania.
  • Škola alebo školské zariadenie je povinné využiť všetky dostupné prostriedky, nástroje a metódy, aby umožnila prístup ku vzdelávaniu v maximálnej miere všetkým skupinám žiakov aj v prípade krízových udalostí v škole43. Po ukončení krízovej udalosti je škola povinná realizovať príslušné podporné opatrenia na kompenzáciu prípadných výpadkov vo výchove a vzdelávaní, ktoré nemohli byť v maximálnej miere riešené počas krízovej situácie.

 

  1. c) Štandardy sociálnej desegregácie

 

  • Škola alebo školské zariadenie využíva potrebné a dostupné inkluzívne podporné opatrenia na podporu sociálneho začlenenia žiakov a poslucháčov a vytváranie pozitívnej podporujúcej sociálnej klímy v škole a školskom zariadení, ktorá prispieva k destigmatizácii a odstraňovaniu stereotypov a predsudkov.
  • Škola alebo školské zariadenie organizuje a podporuje programy neformálneho vzdelávania a mimoškolské aktivity smerujúce k vytvoreniu priaznivej sociálnej klímy a interkultúrneho porozumenia v rámci školy alebo školského zariadenia, medzi žiakmi ako aj rodičmi.
  • Škola alebo školské zariadenie prijíma, vzdeláva a vychováva všetky skupiny žiakov a poslucháčov podľa platných právnych predpisov bez vylučovania a neprípustného oddeľovania na základe akéhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
  • V škole alebo školskom zariadení neexistujú procesy, postupy a usporiadania (ani na úrovni tried), ktoré vylučujú alebo neprípustne oddeľujú skupiny žiakov alebo poslucháčov na základe akéhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
  • Škola alebo školské zariadenie umožňuje všetkým skupinám žiakov a poslucháčov, aby sa pre napĺňanie a rozvoj svojho potenciálu zapájali do aktivít a súťaží, ktoré sama organizuje, alebo sú škole a školskému zariadeniu sprostredkované, a aktívne ich k tomu motivuje a podporuje.
  • Škola alebo školské zariadenie pri hodnotení žiakov alebo poslucháčov nekoná diskriminačne len na základe ich príslušnosti k niektorej sociálnej alebo etnickej skupine alebo iného chráneného dôvodu podľa antidiskriminačného zákona.

 

 

Článok 3

Záverečné ustanovenie

 

Tento dodatok je platný v plnom rozsahu od 30. apríla 2025.

 

 

V Tr. Tepliciach 0.4.2025

Vypracoval: Mgr. Vladimír Ďatelinka

 

 

, je súbor pravidiel a princípov vytvorený v súlade s príslušnými právnymi normami:

 

  • Zákon č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
  • Zákon č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
  • Vyhláška č. 324/2008 Z.z. o základnej umeleckej škole.
  • Vyhláška č. 231/2009 Z.z. o podrobnostiach a organizácií školského roka na základných umeleckých školách.
  • Dohovor o právach dieťaťa.
  • Metodický pokyn č. 21/2009 – R na hodnotenie a klasifikáciu žiakov základnej umeleckej školy.

 

Žiak s dobrovoľným rozhodnutím študovať na škole zaväzuje riadiť jeho pokynmi. Jeho rešpektovanie je predpokladom vytvorenia príjemnej školskej atmosféry.

 

 

  1. VŠEOBECNÉ POKYNY

 

1.Základná umelecká škola zabezpečuje umeleckú výchovu a vzdelávanie podľa vzdelávacieho programu odboru vzdelávania prevažne pre žiakov základnej školy. Základná umelecká škola môže organizovať aj štúdium pre deti vo veku pred plnením povinnej školskej dochádzky, žiakov stredných škôl a dospelých.

 

2.Základná umelecká škola poskytuje základné umelecké vzdelanie, pripravuje na štúdium odborov vzdelávania umeleckého zamerania v stredných školách a v konzervatóriách; pripravuje aj na štúdium na vysokých školách s pedagogickým alebo umeleckým zameraním.

 

3.S týmto  školským poriadkom budú oboznámení:

 

 

    • žiaci hudobného odboru – PŠ, I. stupňa základného štúdia – na prvej vyučovacej hodine hudobnej náuky,
    • žiaci VO, TO a LDO – na prvej vyučovacej hodine,
    • žiaci II. stupňa základného štúdia a ŠPD – na prvej vyučovacej hodine individuálneho vyučovania,
    • rodičia – na prvom rodičovskom združení v príslušnom školskom roku.

 

Školský poriadok je k nahliadnutiu v riaditeľni školy a na internetovej stránke školy www.hudobnaskolateplice.sk

 

  1. Riaditeľ základnej umeleckej školy môže rozhodnúť o predčasnom ukončení štúdia podľa § 50 ods. 2 zákona 48/2008 (Školský zákon) ak:

 

  1. a) žiak sústavne alebo závažným spôsobom porušuje školský poriadok,

 

  1. b) žiak alebo zákonný zástupca žiaka neuhrádza čiastočnú úhradu nákladov podľa § 49 ods. 4 zákona 248/2008 (Školský zákon),

 

  1. c) žiak alebo zákonný zástupca žiaka písomne požiada o predčasné ukončenie štúdia, riaditeľ školy môže štúdium predčasne ukončiť posledným dňom mesiaca, v ktorom bola predložená žiadosť o predčasné ukončenie štúdia na predpísanom tlačive.

 

  1. O dochádzke a prospechu žiaka rodičia sa môžu informovať:

 

  • v čase vyučovacej hodiny svojho dieťaťa – v individuálnom vyučovaní,
  • pred alebo po vyučovaní – v skupinovom vyučovaní,
  • na rodičovskom združení,
  • žiackej knižke

 

  1. Vyučovanie na škole  začína rôzne, podľa rozvrhov jednotlivých odborov.

 

Príchod učiteľov do školy je 15 minút pred začiatkom jeho rozvrhom stanovenej vyučovacej hodiny. Učiteľ môže opustiť pracovisko až po skončení vyučovania (5 min). Príchod a odchod zaznačia zamestnanci do knihy dochádzky.

 

  1. Vyučovanie je organizované v súlade s platnými Učebnými plánmi pri zachovaní dĺžky vyučovacích hodín:

 

  1. a) 0,5 hodina = 25 minút
  2. b) 1 hodina = 45 minút
  3. b) 1,5 hodiny = 70 minút

 

  1. Aktuálne informácie pre rodičov a žiakov budú zverejňované na internetovej stránke školy www.hudobnaskolateplice.sk

 

  1. Ak žiak z akýchkoľvek dôvodov vymešká v priebehu klasifikačného obdobia v predmete viac ako 30 % vyučovacích hodín, vyučujúci daného predmetu podá návrh na pedagogickej rade žiaka neklasifikovať a po schválení pedagogickou radou riaditeľka školy umožní jeho komisionálne preskúšanie.

 

 

 

 

 

 

  1. PRÁVA A POVINNOSTI ŽIAKA

 

Žiakovi školy prináležia práva, ktoré sú zakotvené v Deklarácii práv dieťaťa (1959) a v Dohovore o právach dieťaťa (1989) bez ohľadu na to, akej je rasy, pohlavia, náboženstva, zmýšľania, národnosti, sociálneho pôvodu alebo iného postavenia.

Žiak má právo na:

 

  • výchovu a vzdelávanie v zdravom a bezpečnom prostredí,
  • zabezpečenie ochrany proti fyzickému a duševnému násiliu,
  • úctu k svojej osobe, vierovyznaniu, svetonázoru a etnickej príslušnosti,
  • vlastný názor a slobodu prejavu, týmto právom nesmie ohrozovať bezpečnosť, zdravie, morálku a základné práva, povesť a slobody iných a svoje,
  • otvorenú komunikáciu v duchu zásad humanity a tolerancie,
  • vytvorenie organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu primeraného jeho veku s dodržaním psychohygienických zásad,
  • výchovu a vzdelávanie primerané jeho veku, nadaniu, schopnostiam, záujmom  zdravotnému stavu,
  • informácie od pedagogických zamestnancov v otázkach týkajúcich sa jeho výchovno-vzdelávacích výsledkov, priebežného hodnotenia a zdôvodnenie hodnotenia.

 

Žiak je povinný:

 

  • poznať a dodržiavať školský poriadok školy,
  • neobmedzovať svojím konaním práva ostatných osôb zúčastňujúcich sa výchovy a vzdelávania,
  • chrániť pred poškodením majetok školy a majetok, ktorý škola využíva na výchovu a vzdelávanie,
  • chrániť pred poškodením učebnice a učebné pomôcky, ktoré im boli bezplatne zapožičané,  ak spôsobia škodu zákonný zástupca žiaka je povinný škodu nahradiť,
  • pravidelne sa zúčastňovať na výchove a vzdelávaní a riadne sa vzdelávať,
  • konať tak, aby neohrozoval svoje zdravie a bezpečnosť, ako aj zdravie a bezpečnosť ďalších osôb zúčastňujúcich sa na výchove a vzdelávaní,
  • ctiť si ľudskú dôstojnosť svojich spolužiakov a zamestnancov školy,
  • rešpektovať pokyny zamestnancov školy, ktoré sú v súlade so všeobecne záväznými predpismi školy a dobrými mravmi,
  • správať sa zdvorilo a slušne ku všetkým učiteľom, zamestnancom školy a dospelým osobám v škole.
  • na koncerty a vystúpenia byť oblečený primerane dôležitosti podujatia.

 

Čl. 1 Dochádzka žiakov do školy

 

  1. Žiak prichádza na vyučovanie pravidelne a včas podľa rozvrhu hodín (najskôr 10 min. pred vyučovaním a najneskôr 5 min. pred vyučovaním).
  2. Žiak je povinný sa zúčastňovať na činnostiach, ktoré škola organizuje a iných podujatiach, ktoré naplánoval spoločne so svojím triednym učiteľom.
  3. Vyučovanie a podujatia školy môže žiak vymeškať pre chorobu, vážnu udalosť v rodine, pre veľmi nepriaznivé počasie a nepredvídané dopravné pomery.
  4. Každú neúčasť na vyučovaní je žiak povinný ospravedlniť hodnoverným dokladom alebo písomným ospravedlnením rodiča (zákonného zástupcu žiaka) v žiackej knižke. Žiak je povinný predložiť žiacku knižku s písomným ospravedlnením vyučujúcemu bez vyzvania na nasledujúcej hodine. Alebo v elektronickej žiackej Izuš.
  5. Ak vymeškané hodiny nebudú písomne ospravedlnené, vyučujúci môže neprítomnosť žiaka považovať za neospravedlnenú.
  6. Za neospravedlnené hodiny môže byť žiak vylúčený z ďalšieho štúdia v škole.
  7. Žiaci sa riadia rozvrhom, ktorý majú zaznačený v žiackej knižke. V prípade, že sa žiak nedostaví na vyučovanie z vlastnej viny, vyučovacia hodina sa nenahrádza. Taktiež sa nenahrádzajú vyučovacie hodiny, v čase ktorých sú učitelia povinní zúčastniť s akcií, organizované školou a ktoré organizujú nadriadené orgány.
  8. Žiak si pred vstupom do budovy školy dôkladne očistí obuv a na lavičke na chodbe sa prezuje do zdravotne vhodnej obuvi a uloží si topánky na určené miesto. Žiaci nesmú chodiť v prezuvkách mimo hlavnú budovu školy.

Čl. 2 Správanie sa žiakov na vyučovaní

 

  1. Žiak dochádza na vyučovanie a všetky školské podujatia dochvíľne, riadne pripravený, so žiackou knižkou, učebnicou a školskými potrebami, ktoré podľa rozvrhu potrebuje na vyučovanie. Žiak dbá o svoju osobnú hygienu a nosí so sebou nevyhnutné hygienické potreby. Ak žiak príde na vyučovanie v časovom predstihu, správa s na chodbe nehlučne a dbá o vlastnú bezpečnosť.
  2. Žiak na skupinovom vyučovaní sedí slušne, pozorne sleduje učiteľov výklad i odpovede spolužiakov, aktívne pracuje, nenašepkáva a nevyrušuje.
  3. Ak chce žiak odpovedať alebo sa vyučujúceho niečo opýtať, hlási sa zdvihnutím ruky.
  4. Ak sa žiak na vyučovanie nepripraví, alebo nemá domácu úlohu, ospravedlní sa vyučujúcemu pred začatím hodiny a uvedie dôvod svojej nepripravenosti.
  5. Žiak môže opustiť triedu len so súhlasom vyučujúceho alebo triedneho učiteľa.
  6. Žiak udržuje svoje pracovné miesto a okolie v čistote a poriadku.
  7. Manipulovať s oblokmi, žalúziami, svetelnými vypínačmi, učebnými pomôckami a nástrojmi v triedach môžu žiaci len so súhlasom učiteľa.
  8. Žiak musí chrániť svoje zdravie a zdravie spolužiakov; nevykonáva činnosti, ktoré sú zdraviu škodlivé, najmä fajčenie, pitie alkoholických nápojov, používanie zdraviu škodlivých látok. Nie je dovolené vykláňať sa z oblokov.
  9. Prvú pomoc poskytne vyučujúci. Škola bezprostredne po úraze zabezpečí:
  1.             a) odborné lekárske ošetrenie,
  2.             b) Informovanie rodiča,
  3.             c) záznam o úraze.
  1. Žiak nesmie do školy nosiť predmety, ktoré na vyučovaní nepotrebuje, resp. predmety ohrozujúce vlastné zdravie a zdravie spolužiakov a pedagogických zamestnancov. Ak vyučujúci takýto predmet zistí, žiakovi ho odoberie a vráti rodičom. Klenoty a väčšie sumy peňazí nosí žiak do školy na vlastnú zodpovednosť. Pri ich odcudzení škola nebude robiť žiadne opatrenia.
  2. Žiak nesmie do školy a na vyučovanie nosiť nápoje s príchuťou alkoholu, energetické nápoje, žuvací tabak a tabakové výrobky.
  3. Ak žiak zistí stratu vecí, oznámi to vyučujúcemu, na ktorého hodine stratu zistil. Ten vykoná ďalšie opatrenia.
  4. Počas vyučovania žiak nesmie používať mobilný telefón a musí ho mať vypnutý. Použiť ho môže iba v odôvodnených prípadoch so súhlasom vyučujúceho a triedneho učiteľa.
  5. Na hodinách hudobného, výtvarného, tanečného a  literárno-dramatického odboru a na individuálnom vyučovaní hudobného odboru pri vstupe a odchode dospelej osoby z triedy žiaci pozdravia ústne.
  6. Všetky písomnosti a potvrdenia si žiaci vybavujú výlučne prostredníctvom pedagóga hlavného predmetu – triedneho učiteľa.
  7. Na interných koncertoch, verejných koncertoch, kultúrnych akciách, exkurziách, výletoch, vychádzkach, súťažiach, prehliadkach a iných spoločných podujatiach dodržiavajú pokyny vedúceho pedagóga a ostatných pedagogických zamestnancov.
  8. Pred každou akciou školy, kde sa vyžaduje vycestovanie mimo mesta školy je potrebný súhlas rodiča o účasti žiaka na tomto podujatí.
  9. Papiere a rôzne odpadky odhadzujú žiaci do košov. Je zakázané rozhadzovať odpadky po chodbách, záchodoch alebo hádzať odpadky do záchodových mís, umývadiel a inak znehodnocovať, znečisťovať, či ničiť prostredie školy.
  10. Zo školy odchádza žiak bezprostredne po vyučovaní. V školských priestoroch sa žiaci bezdôvodne nezdržiavajú.

 

 

 

III. HODNOTENIE, KLASIFIKÁCIA A POCHVALY

 

  1. Žiaci prípravného štúdia sa neklasifikujú, ich štúdium je prípravou na prijatie na základné štúdium. Podmienku prijatia na základné štúdium je splnenie požadovaných predpokladov a hodnotenie s odporúčaním triedneho učiteľa. Toto hodnotenie s odporúčaním pokračovať alebo nepokračovať v základnom štúdiu sa vykonáva slovne na konci školského roka po absolvovaní prípravného štúdia na tlačive schválenom Ministerstvom školstva, vedy a výskumu SR.

 

  1. Prospech žiaka v základnom štúdiu a v štúdiu pre dospelých sa v jednotlivých predmetoch klasifikuje stupňami:

 

  • 1. stupeň – výborný,
  • 2. stupeň – chválitebný
  • 3. stupeň – uspokojivý,
  • 4. stupeň – neuspokojivý.

 

  1. Celkové hodnotenie žiaka na konci prvého polroka a druhého polroka sa vyjadruje stupňami:

 

  • prospel s vyznamenaním,
  • prospel,
  • neprospel.

 

  1. Pri klasifikácii sa hodnotí:

 

  • celistvosť, presnosť a trvácnosť osvojených poznatkov,
  • kvalita a rozsah vedomostí,
  • schopnosť uplatňovať poznatky, zručnosti a návyky v praktickom prejave,
  • kvalita umeleckého prejavu a estetického prežívania umenia,
  • aktivita.

 

Žiak má byť klasifikovaný najmenej trikrát za polrok. Klasifikácia sa eviduje v triednej knihe a v žiackej knižke.

 

  1. Komisionálne skúšky sa robia:

 

  • pri záverečnej skúške z hlavného predmetu,
  • pri zaradení do vyššieho ročníka na konci prvého polroka,
  • pri opravnej skúške,
  • pri skúške na zaradenie do rozšíreného štúdia,
  • pri skúške slabo prospievajúceho žiaka

 

Skúšobná komisia je vždy trojčlenná, vymenúva ju riaditeľ a o každej skúške sa vyhotoví protokol.

 

  1. Do vyššieho ročníka postupuje žiak, ktorý dosiahne na konci druhého polroka alebo po opravných skúškach aspoň stupeň celkového hodnotenia prospel.

 

  1. Žiak, ktorý je na konci druhého polroka klasifikovaný z niektorého predmetu, okrem hlavného predmetu, stupňom neuspokojivý, môže vykonať opravnú skúšku. Z hlavného predmetu nie je možná opravná skúška, žiak nemôže pokračovať v štúdiu!

 

  1. Termín opravných, ako aj iných skúšok, určuje riaditeľ školy.

 

  1. Riaditeľ školy vo zvlášť odôvodnených prípadoch môže prerušiť štúdium žiakovi na jeho žiadosť alebo na žiadosť jeho zákonného zástupcu maximálne na jeden rok. Žiadosť sa podáva písomne.

 

  1. Prvá časť prvého stupňa základného štúdia, druhá časť prvého stupňa základného štádia, druhý stupeň základného štúdia a štúdium pre dospelých sa ukončujú záverečnou skúškou. Ak žiak vykoná záverečnú skúšku z hlavného predmetu klasifikovaný stupňom uspokojivý v prvej časti prvého stupňa základného štúdia, nepokračuje ďalej v štúdiu. Ak žiak vykoná záverečnú skúšku z hlavného predmetu klasifikovaný stupňom chválitebný v druhej časti prvého stupňa základného štúdia, nemôže ďalej pokračovať v štúdiu na druhom stupni.

 

  1. Pochvaly a iné ocenenia udeľuje riaditeľ školy za mimoriadny prejav aktivity, iniciatívy alebo úspechu za dlhoročnú reprezentáciu školy a pod., ústnou alebo písomnou formou na základe návrhu triedneho učiteľa a po prerokovaní v pedagogickej rade.

 

  1. Za závažné alebo opakované previnenie proti školskému poriadku ukladá riaditeľ školy opatrenie formou napomenutia alebo pokarhania, až po predčasné ukončenie štúdia.

 

  1. PLATBA ŠKOLNÉHO A RODIČOVSKÉHO POPLATKU

 

  1. Zákonný zástupca žiaka alebo žiak je povinný uhradiť školné v stanovenom .
  • vopred za mesiace september až január do 15. 10.
  • vopred za mesiace február až jún do 15.03.

Žiak je povinný uhradiť poplatok ZRPŠ do 30. 01. za celý školský rok.

 

  1. ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA

 

    1. Zmeny Školského poriadku vydáva riaditeľ školy po prerokovaní v pedagogickej rade.
    2. Tento Školský poriadok nadobúda účinnosť dňa  15. 09. 2024

 

 

Vypracovala: Mgr. Vladimír Ďatelinka

Zriaďovateľ školy

 

Dodatok č.1 k školskému poriadku

Základnej umeleckej školy Trenčianske Teplice, Štvrť SNP 159/6

914 51 Trenčianske Teplice

 

 

ŠTANDARDY DORŽIAVANIA ZÁKAZU SEGREGÁCIE VO VÝCHOVE A VZDELÁVANÍ

Školský rok 2024 / 2025

Článok 1

Všeobecná časť

 

Pri dodržiavaní zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní škola a školské zariadenie postupuje podľa Štandardov dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „Štandardy“), ktoré vydáva MŠVVaM SR a ich znenie je súčasťou dodatku školského poriadku.

 

Štandardy sú základné pravidlá, princípy a postupy predchádzania a eliminácie segregácie vo výchove a vzdelávaní. Ich uplatňovanie prispieva k dodržiavaniu princípov výchovy a vzdelávania podľa školského zákona v školách a školských zariadeniach. Vychádzajú z ustanovení Dohovoru o právach dieťaťa:

 

Článok 2 ods. 1: Zabezpečiť práva ustanovené týmto Dohovorom každému dieťaťu nachádzajúcemu sa pod ich jurisdikciou bez akejkoľvek diskriminácie podľa rasy, farby pleti, pohlavia, jazyka, náboženstva, politického alebo iného zmýšľania, národnostného, etnického alebo sociálneho pôvodu, majetku, telesnej alebo duševnej nespôsobilosti, rodu a iného postavenia dieťaťa alebo jeho rodičov alebo zákonných zástupcov.

 

Článok 2 ods. 2: Urobiť potrebné opatrenia na to, aby bolo dieťa chránené pred všetkými formami diskriminácie alebo trestania, ktoré vyplývajú z postavenia, činnosti, vyjadrených názorov alebo presvedčenia jeho rodičov, zákonných zástupcov alebo členov rodiny.

 

Článok 3 ods. 1: Záujem dieťaťa musí byť prvoradým hľadiskom pri akejkoľvek činnosti týkajúcej sa detí, nech už uskutočňovanej verejnými alebo súkromnými zariadeniami sociálnej starostlivosti, súdmi, správnymi alebo zákonodarnými orgánmi.

 

Článok 29 ods. 1: Výchova a vzdelávanie dieťaťa má smerovať k:

  1. a) rozvoju osobnosti dieťaťa, jeho jedinečných daností a duševných a fyzických schopností v ich najvyššej možnej miere;
  2. b) rozvíjaniu úcty k ľudským právam a základným slobodám a k zásadám zakotveným v Charte Organizácie Spojených národov;
  3. c) rozvíjaniu úcty k rodičom, k vlastnej kultúrnej, jazykovej a hodnotovej identite a k hodnotám krajiny, v ktorej dieťa žije i k hodnotám krajiny svojho pôvodu a k iným kultúram
  4. d) príprave dieťaťa na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia, mieru, znášanlivosti, rovnosti pohlaví a priateľstva medzi všetkými národmi, etnickými, národnostnými a náboženskými skupinami a osobami domorodého pôvodu;
  5. e) rozvíjaniu úcty k prírodnému prostrediu.”

 

Štandardy dodržiavania zákazu segregácie sú rozpracovaním a realizáciou praktickej časti Metodickej príručky desegregácie vo výchove a vzdelávaní.

 

Štandardy v prepojení na metodickú príručku napomáhajú naplneniu princípu „zákazu všetkých foriem diskriminácie a obzvlášť segregácie“. Segregáciu vo výchove a vzdelávaní definuje školský zákon nasledovne: „konanie alebo opomenutie konania, ktoré je v rozpore so zásadou rovnakého zaobchádzania podľa osobitného predpisu a v dôsledku ktorého dochádza alebo by mohlo dôjsť k priestorovému, organizačnému alebo sociálnemu vylúčeniu skupiny detí a žiakov alebo účastníkov výchovy a vzdelávania alebo k ich oddelenému vzdelávaniu okrem vzdelávania poskytovaného v súlade s medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná pri uplatňovaní práv národnostných menšín na výchovu a vzdelanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny a pri vytváraní podmienok na vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením alebo nadaním a žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním so zohľadnením ich vôle a záujmov a vôle a záujmov ich zákonných zástupcov, ak je účasť na takom vzdelávaní voliteľná a zodpovedá úprave podmienok výchovy a vzdelávania podľa tohto zákona, osobitne pre výchovu a vzdelávanie na rovnakom stupni vzdelania.“

 

Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní sa týkajú všetkých oblastí, ktoré upravuje školský poriadok podľa školského zákona (Zákon č. 245/2008 Z. z., § 153 ods. 1):

▪ výkon práv a povinností žiakov a ich zákonných zástupcov v škole, pravidlá vzájomných vzťahov a vzťahov s pedagogickými zamestnancami a ďalšími zamestnancami školy,

▪ prevádzka a vnútorný režim školy,

▪ podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí a žiakov a ich ochrany pred sociálnopatologickými javmi, diskrimináciou alebo násilím,

▪ podmienky nakladania s majetkom, ktorý škola alebo školské zariadenie spravuje, ak tak rozhodne zriaďovateľ.

 

Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní definujeme ako Štandardy postojov a hodnôt a Štandardy vyplývajúce z definície segregácie vo výchove a vzdelávaní.

 

Článok 2

Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní

 

Štandardy postojov a hodnôt

 

Základným predpokladom pre úspešné zavedenie štandardov, ktoré zabezpečia proces prevencie, či odstraňovania segregácie vo výchove a vzdelávaní je zásadný posun v oblasti postojového a hodnotového nastavenia, kultivácie verejného diskurzu a medziľudských vzťahov všetkých aktérov vzdelávania, ktorí prichádzajú na pôde škôl do kontaktu so žiakmi a poslucháčmi.

 

Spoločnosť 21. storočia potrebuje občanov, ktorí majú také hodnoty, postoje, schopnosti, poznanie a kritické myslenie, aby mohli fungovať ako demokratickí a interkultúrne kompetentní občania. Postojové a hodnotové štandardy sú definované na základe kľúčových ukazovateľov (deskriptorov), ktoré boli vytvorené Radou Európy v dokumente Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru36. Deskriptory sú popisy a vysvetlenia týkajúce sa konkrétneho žiadúceho správania všetkých aktérov vo vzdelávaní:

 

 

 

  • Zaobchádzať so všetkými ľuďmi bez rozdielu s rešpektom,
  • Vyjadrovať úctu všetkým bez rozdielu a vnímať rozmanitosť ako príležitosť a prínos pre školu pri príprave a realizovaní aktivít výchovno-vzdelávacieho procesu.
  • Vyjadrovať druhým ľuďom uznanie ako rovnocenným ľudským bytostiam.
  • Rešpektovať ľudí rôzneho vierovyznania.
  • Rešpektovať ľudí, ktorí majú odlišné politické názory.
  • Prejavovať záujem spoznať presvedčenia, hodnoty, tradície a pohľady druhých ľudí na svet.
  • Dávať priestor druhým ľuďom na vyjadrenie sa.
  • Preukázať prebratie zodpovednosti za svoje skutky.
  • Ospravedlniť sa, pokiaľ niekomu ublížim
  • Vyjadrovať vôľu a záujem spolupracovať a pracovať s druhými ľuďmi na presadzovaní spoločných záujmov.

 

Štandardy vyplývajúce z definície segregácie vo výchove a vzdelávaní:

 

  1. a) Štandardy priestorovej desegregácie:

 

  • Do všetkých priestorov školy alebo školského zariadenia, určených pre žiakov alebo poslucháčov, je umožnený rovný (nediskriminačný) prístup všetkým žiakom a poslucháčom. Škola alebo školské zariadenie nemá priestory a budovy vyhradené pre jednotlivé skupiny žiakov vytvorené za účelom ich vylučovania alebo neprípustného oddeľovania na základe ktoréhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
  • Škola alebo školské zariadenie v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu využíva priestory, ktoré spĺňajú normy stanovené regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva, pričom výchovno-vzdelávací proces žiadnej zo skupín neprebieha v priestoroch, ktorých kvalita je výrazne rozdielna oproti iným priestorom.
  • Ak má škola alebo školské zariadenie v jednotlivých vekových kohortách zastúpenie žiakov rôzneho etnického, národného alebo sociálneho pôvodu, farby pleti alebo iného chráneného dôvodu podľa antidiskriminačného zákona, má vytvorené triedy, v ktorých je vyvážené zastúpenie žiakov alebo poslucháčov týchto skupín.

 

  1. b) Štandardy organizačnej desegregácie:

 

  • Škola alebo školské zariadenie má nastavenú organizáciu školského vyučovania a denný program tak, aby nedochádzalo k vylučovaniu a neprípustnému oddeľovaniu niektorej skupiny žiakov a poslucháčov.
  • Všetky skupiny žiakov školy a školského zariadenia majú stanovené rovnaké vzdelávacie štandardy, na základe ktorých pedagogickí zamestnanci, odborní zamestnanci a ďalší zamestnanci vytvárajú učebné osnovy školského vzdelávacieho programu. Úpravy je možné realizovať len u žiakov, ktorým to určuje individuálny vzdelávací program40, individuálny učebný plán41 alebo poskytnuté podporné opatrenia.
  • Všetky skupiny žiakov a poslucháčov majú umožnený rovný prístup k materiálno-technickému vybaveniu, učebným materiálom a iným vzdelávacím pomôckam výchovno-vzdelávacieho procesu prislúchajúcemu danému ročníku alebo stupňu vzdelávania.
  • Škola alebo školské zariadenie je povinné využiť všetky dostupné prostriedky, nástroje a metódy, aby umožnila prístup ku vzdelávaniu v maximálnej miere všetkým skupinám žiakov aj v prípade krízových udalostí v škole43. Po ukončení krízovej udalosti je škola povinná realizovať príslušné podporné opatrenia na kompenzáciu prípadných výpadkov vo výchove a vzdelávaní, ktoré nemohli byť v maximálnej miere riešené počas krízovej situácie.

 

  1. c) Štandardy sociálnej desegregácie

 

  • Škola alebo školské zariadenie využíva potrebné a dostupné inkluzívne podporné opatrenia na podporu sociálneho začlenenia žiakov a poslucháčov a vytváranie pozitívnej podporujúcej sociálnej klímy v škole a školskom zariadení, ktorá prispieva k destigmatizácii a odstraňovaniu stereotypov a predsudkov.
  • Škola alebo školské zariadenie organizuje a podporuje programy neformálneho vzdelávania a mimoškolské aktivity smerujúce k vytvoreniu priaznivej sociálnej klímy a interkultúrneho porozumenia v rámci školy alebo školského zariadenia, medzi žiakmi ako aj rodičmi.
  • Škola alebo školské zariadenie prijíma, vzdeláva a vychováva všetky skupiny žiakov a poslucháčov podľa platných právnych predpisov bez vylučovania a neprípustného oddeľovania na základe akéhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
  • V škole alebo školskom zariadení neexistujú procesy, postupy a usporiadania (ani na úrovni tried), ktoré vylučujú alebo neprípustne oddeľujú skupiny žiakov alebo poslucháčov na základe akéhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
  • Škola alebo školské zariadenie umožňuje všetkým skupinám žiakov a poslucháčov, aby sa pre napĺňanie a rozvoj svojho potenciálu zapájali do aktivít a súťaží, ktoré sama organizuje, alebo sú škole a školskému zariadeniu sprostredkované, a aktívne ich k tomu motivuje a podporuje.
  • Škola alebo školské zariadenie pri hodnotení žiakov alebo poslucháčov nekoná diskriminačne len na základe ich príslušnosti k niektorej sociálnej alebo etnickej skupine alebo iného chráneného dôvodu podľa antidiskriminačného zákona.

 

Článok 3

Záverečné ustanovenie

Tento dodatok je platný v plnom rozsahu od 30. apríla 2025.

 

 

V Tr. Tepliciach 30.4.2025

Vypracoval: Mgr. Vladimír Ďatelinka